Ferrari VS Mc Laren | Μιά μάχη από τα παλιά – (αφιέρωμα)

του Γιώργου Βομπίρη

Με το Grand Prix του Άμπου Ντάμπι, κλείνει η αυλαία της φετινής σεζόν στη Formula 1.

Παρότι το πρωτάθλημα των οδηγών έχει ήδη κριθεί από το Grand Prix του Λας Βέγκας και την επικράτηση του Μαξ Φερστάπεν, η μάχη για το πρωτάθλημα των κατασκευαστών θα κριθεί στο νήμα! Η Μακλάρεν προηγείται της Φεράρι με μόλις 21 πόντους και όλα είναι ανοιχτά.

Κρατάει χρόνια αυτή η κόντρα.

Μπορεί να έχουμε χρόνια να δούμε να κρίνεται κάτι από την κόντρα της Φεράρι με την Μακλάρεν, αλλά αυτή η μάχη κρατάει από πολύ παλιά και έχει προσφέρει μεγάλες συγκινήσεις ανά τα έτη. Μιλάμε για τις δύο πιο ιστορικές ομάδες της Formula 1, με τη Φεράρι να ιδρύεται το 1929 στο Μαρανέλλο της Ιταλίας από τον Έντσο Φεράρι, με την πρώτη της συμμετοχή  στη Formula 1 να είναι το Grand Prix του 1950 στο Μονακό. Από την άλλη η Μακλάρεν ιδρύθηκε το 1963 από τον Νεοζηλανδό οδηγό αγώνων Μπρους Μακλάρεν, με την πρώτη της συμμετοχή στη Formula 1 να είναι το Grand Prix του Μονακό το 1966. Το Grand Prix του 1966 στο Μονακό ήταν και η πρώτη φορά που αυτές οι δύο ομάδες βρέθηκαν αντιμέτωπες. Εκεί η Φεράρι κατέκτησε την δεύτερη θέση, με τον Ιταλό οδηγό Λορέντζο Μπαντίνι, ενώ για την Μακλάρεν δεν τερμάτισε κανένας εκ των Μπρους Μακλάρεν, ο οποίος αποσύρθηκε κατά τη διάρκεια του αγώνα λόγω διαρροής λαδιών, και Κρις Έιμον. Έκτοτε οι δύο ομάδες έχουν γράψει την δική τους μοναδική ιστορία, και έχουν καταφέρει να γίνουν δύο από τις πιο πετυχημένες ομάδες στην ιστορία της Formula 1. Χαρίζοντας μας μεγάλες κόντρες, από αυτή του Λάουντα με τον Χαντ τη δεκαετία του 1970, σε αυτή του Προστ με τον Σένα το 1990 και από τη μάχη Σουμάχερ-Χάκινεν στο τέλος της δεκαετίας του 1990 και την αρχή δεκαετίας του 2000, σε αυτή του Ραϊκόνεν με τον Χάμιλτον τη δεκαετία του 2000.

Νίκι Λάουντα (1) εναντίον Τζέιμς Χαντ (11) στο Grand Prix της Μεγάλης Βρετανίας το 1976.

Οι αριθμοί Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, Φεράρι και Μακλάρεν έχουν κατακτήσει μια θέση στο Πάνθεον του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Πάμε να δούμε όμως πως το έχουν καταφέρει αυτό, παίρνοντας τις δύο περιπτώσεις ξεχωριστά. Ξεκινάμε με την Φεράρι, η οποία στα 95 χρόνια ιστορίας της και 74 χρόνια παρουσίας της στα Grids της Formula 1, έχει διαγωνιστεί σε 1099 αγώνες, αριθμός που αποτελεί ρεκόρ στην ιστορία της Formula 1. Από τους 1099 αγώνες, έχει δει τους οδηγούς της να βρίσκονται στο βάθρο στους 822 και έχει κερδίσει τους 247, κάνοντας την, την ομάδα με τις περισσότερες νίκες στην ιστορία της Formula 1. Η Φεράρι είναι πολυνίκης στο πρωτάθλημα των κατασκευαστών, έχοντας κατακτήσει το τίτλο 16 φορές, με τελευταία φορά το 2008. Πολυνίκης είναι και στο πρωτάθλημα των οδηγών, καθώς έχει καταφέρει να οδηγήσει τους πιλότους της σε 15 πρωταθλήματα. Τελευταίος πιλότος που κατέκτησε το πρωτάθλημα των οδηγών με τη Σκουντερία ήταν ο Κίμι Ραϊκόνεν το 2007.

Ο Κίμι Ραϊκόνεν μετά την κατάκτηση του πρωταθλήματος το 2007.

Η Μακλάρεν από την άλλη, η οποία κλείνει φέτος 58 σεζόν στη Formula 1, έχει διαγωνιστεί συνολικά σε 973 αγώνες, οι οδηγοί της έχουν βρεθεί στο βάθρο στους 523 και έχουν κερδίσει τους 188. Η ομάδα του Ηνωμένου Βασιλείου, έχει κερδίσει 8 φορές των τίτλο των κατασκευαστών και ισοδυναμεί στη τρίτη θέση μαζί με την Μερτσέντες στη σχετική λίστα.

Ενώ έχει δει τους οδηγούς της να κατακτούν 12 πρωταθλήματα οδηγών, με τελευταίο το πρωτάθλημα του Λιούις Χάμιλτον το 2008.

Ο Λιούις Χάμιλτον το 2008.

Επιστροφή στο σήμερα.

Μπορεί τα τελευταία χρόνια τα εσωτερικά θέματα, αλλά και η παντοδυναμία της Μερτσέντες και αργότερα της Ρεντ Μπουλ του τρομερού Μαξ Φερστάπεν, να μην επέτρεψαν στις δύο ιστορικές αυτές ομάδες να πανηγυρίσουν κάποιο τίτλο, όμως ήρθε το πλήρωμα του χρόνου για μια από τις δύο να κατακτήσει το πρωτάθλημα των κατασκευαστών στο πρωτάθλημα του 2024. Με την αυλαία να κλείνει την Κυριακή 5 Δεκεμβρίου του 2024, στο Άμπου Ντάμπι των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και τις δύο ομάδες να βρίσκονται κοντά, προμηνύεται ένα συναρπαστικό φινάλε. Πώς όμως έφτασαν οι ομάδες ως εδώ; Η απάντηση είναι στο παρακάτω διάγραμμα.

Εδώ βλέπουμε ότι η Φεράρι ξεκίνησε καλύτερα από την αντίπαλο της, κερδίζοντας 252 βαθμούς βαθμούς σε οκτώ Grand Prix, από το πρώτο στο Μπαχρέιν, μέχρι και τη νίκη του Σαρλ Λεκλέρκ στο Μονακό. Από εκεί και πέρα όμως, ακολούθησε ο καταστροφικός αγώνας στον Καναδά, όπου από τις δύο Φεράρι δεν τερμάτισε καμία, ο Σαρλ Λεκλέρκ αντιμετώπισε πρόβλημα στον κινητήρα, ενώ ο Κάρλος Σάινθ συγκρούστηκε με τον Αλεξάντερ Άλμπον. Στον ίδιο αγώνα η Μακλάρεν κατέκτησε την 2η θέση με τον Λάντο Νόρις και την 5η με τον Όσκαρ Πιάστρι, κατακτώντας συνολικά 28 βαθμούς. Η Μακλάρεν στη συνέχεια κατάφερε να μειώσει κι άλλο την διαφορά από τη Φεράρι, καθώς στο Ισπανικό Grand Prix μάζεψε συνολικά 26 βαθμούς, κατακτώντας την 2η θέση με τον Λάντο Νόρις και την έβδομη με τον Όσκαρ Πιάστρι. Η Φεράρι στον συγκεκριμένο αγώνα περιορίστηκε στους 18 βαθμούς.

Στους επόμενους αγώνες η διαφορά ροκανιζόταν διαρκώς, φτάνοντας στη μικρότερη διαφορά που ήταν μετά το Grand Prix της Μεγάλης Βρετανίας στους 8 βαθμούς. Και τότε ήρθε το Grand Prix της Ουγγαρίας, εκεί η Μακλάρεν μετά τη νίκη του Όσκαρ Πιάστρι και τη δεύτερη θέση του Λάντο Νόρις μάζεψε 33 βαθμούς, έτσι προσπέρασε τη Φεράρι, η οποία περιορίστηκε στη τέταρτη θέση του Σαρλ Λεκλέρκ και την έκτη θέση του Κάρλος Σάινθ, μαζεύοντας μόνο 20 βαθμούς. Η πορεία της Μακλάρεν συνέχισε ανοδικά, καθώς στα υπόλοιπα Grand Prix κατέκτησε συνολικά 302 βαθμούς. Η Φεράρι από την άλλη, είχε μια σεζόν που πέρασε από σαράντα κύματα. Από την καλή αρχή… στη μεγάλη “κοιλιά” εξαιτίας κυρίως της εσωτερικής γκρίνιας που υπήρχε. Όμως η ομάδα του Μαρανέλλο, μετά και από τις συνεχείς αναβαθμίσεις που έγιναν από τη μέση της σεζόν και πέρα, έχει καταφέρει να αποκτήσει ένα μομέντουμ. Και εκμεταλλευόμενη τα κακά αποτελέσματα, κυρίως του Νόρις στα τρία τελευταία Grand Prix, έχει καταφέρει να μείνει ζωντανή στη διεκδίκηση του τίτλου των κατασκευαστών.

Η μάχη των οδηγών

Η μάχη των κατασκευαστών μπορεί να έχει φτάσει στο απόγειο της, όμως τα μονοθέσια δεν πηγαίνουν μόνα τους, τα οδηγούν οι πιλότοι των ομάδων. Πάμε να δούμε τι έχουν κάνει φέτος αυτοί οι πιλότοι. Αρχίζουμε, δικαιωματικά, με τον Λάντο Νόρις.

Ο Νόρις διανύει τη καλύτερη σεζόν της καριέρας του. Βρίσκεται στη δεύτερη θέση, πίσω από τον φετινό πρωταθλητή Μαξ Φερστάπεν, και αν δεν έκανε τρεις κακές εμφανίσεις σε Βραζιλία, Λας Βέγκας και Κατάρ θα διεκδικούσε και τον τίτλο του πρωταθλητή οδηγών. Τι έχει κάνει όμως φέτος ο Λάντο Νόρις; Ο Βρετανός πιλότος της Μακλάρεν έχει τρέξει σε 23 αγώνες, έχει ανέβει στο βάθρο σε 12 από αυτούς, έχει ξεκινήσει από τη πρώτη θέση στους 7 και έχει κερδίσει τους τρεις. Μάλιστα φέτος κέρδισε τον πρώτο αγώνα της καριέρας του, αυτός ήταν το Grand Prix του Μαϊάμι. Τη φετινή σεζόν έχει μαζέψει συνολικά 349 βαθμούς. Συνεχίζουμε με τον ομόσταυλο του Λάντο Νόρις στη Μακλάρεν, τον Όσκαρ Πιάστρι.

Ο Αυστραλός οδηγός τη φετινή σεζόν κατάφερε και αυτός να πάρει τη πρώτη νίκη στη καριέρα του. Αυτή ήρθε στο Grand Prix της Ουγγαρίας. Ο Πιάστρι φέτος έχει τρέξει συνολικά σε 23 αγώνες, έχει βρεθεί 8 φορές στο βάθρο και έχει πανηγυρίσει δύο νίκες. Η συγκομιδή του σε 23 αγώνες είναι 291 βαθμοί. Περνάμε τώρα στην αντίπερα όχθη και πάμε στη Φεράρι, όπου συναντάμε τον Σαρλ Λεκλέρκ.

Ο Μονεγάσκος διανύει μια γλυκόπικρη σεζόν, καθώς κατάφερε να πραγματοποιήσει δύο μεγάλα του όνειρα, να κερδίσει τα Grand Prix του Μονακό και της Μόντσα, αλλά από την άλλη σίγουρα θα ήθελε να τα είχε πάει καλύτερα στο πρωτάθλημα των οδηγών. Τι έχει κάνει όμως φέτος ο Σαρλ Λεκλέρκ; Αυτή τη στιγμή βρίσκεται στη 3η θέση στους οδηγούς, έχει συμμετάσχει φέτος σε 23 αγώνες, έχει ανέβει στο βάθρο σε 12 από αυτούς, ενώ έχει κερδίσει τους 3. Συνολικά έχει μαζέψει 341 βαθμούς και βρίσκεται μόλις οκτώ βαθμούς πίσω από τον Νόρις στη μάχη της δεύτερης θέσης.

Κλείνουμε με τον Κάρλος Σάινθ.

Ο Ισπανός κλείνει τη σεζόν στο Άμπου Ντάμπι, όπου θα τρέξει για τελευταία φορά, με το μονοθέσιο της Φεράρι, καθώς η ιταλική ομάδα έχει συμφωνήσει με τον Λιούις Χάμιλτον για να είναι αυτός που θα οδηγήσει, μαζί με τον Σαρλ Λεκλέρκ, το ένα από τα δύο μονοθέσια της Σκουντερία τη χρονιά που έρχεται. Στην τελευταία του σεζόν στο Μαρανέλλο ο Σάινθ έτρεξε σε 22 αγώνες, αντικατασταθηκε στο Grand Prix της Σαουδικής Αραβίας από τον Όλιβερ Μπέρμαν επειδή έπασχε από σκωληκοειδίτιδα, κατάφερε να βρεθεί στο βάθρο σε οκτώ, από τη πρώτη θέση ξεκίνησε μια φορά και κατάφερε να πανηγυρίσει δύο φορές. Η φετινή του προσφορά στην ομάδα του είναι 272 βαθμοί και πριν πάρει τον δρόμο για τη Μεγάλη Βρετανία και τη Γουίλιαμς, θέλει να βοηθήσει τη Φεράρι να κατακτήσει το πρωτάθλημα των κατασκευαστών.

Το κλείσιμο… και μια υπόσχεση για το 2025.

Η φετινή σεζόν της Formula 1, ρίχνει αυλαία σε λίγες μέρες. Ήταν μια σεζόν η οποία πρόσφερε μεγάλες συγκινήσεις, οριακές μονομαχίες και φτάσαμε στο σημείο στο τελευταίο Grand Prix της σεζόν να κρίνεται ένας τίτλος από δύο ομάδες. Όπως έχει δείξει και το πρόσφατο παρελθόν, όταν στη Formula 1 κρίνεται ο τίτλος στον τελευταίο αγώνα, τότε ζούμε στιγμές που μένουν στην ιστορία. Η φετινή σεζόν, με το φινάλε που έχει, μας προϊδεάζει και για την επόμενη σεζόν. Εκεί όπου ο Μαξ Φερστάπεν, πιο ώριμος από ποτέ, θα προσπαθήσει να υπερασπιστεί τον τίτλο του. Έναν τίτλο που θα αμφισβητήσουν οι Λάντο Νόρις, Σαρλ Λεκλέρκ και Λιούις Χάμιλτον και όποιος άλλος προκύψει. Την επόμενη χρονιά προμηνύεται μεγάλη μάχη και στους κατασκευαστές με τη τριάδα Φεράρι, Μακλάρεν, Ρεντ Μπουλ να διεκδικούν επί ίσοις όροις το πρωτάθλημα και με τη Μερτσέντες, να βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής. Πριν έρθει όμως το 2025, μένει ένας ακόμα αγώνας στο Άμπου Ντάμπι, εκεί που θα κορυφωθεί αυτή η βρετανοϊταλική μάχη, η οποία και θα κρίνει τον νικητή του πρωταθλήματος κατασκευαστών για το 2024.