ΠΑΤΡΑ: Υψηλές μεν… σταθερές δε, οι τιμές για το Χριστουγεννιάτικο τραπέζι

Αποχαιρετώντας το 2024 και µε βελτιωµένη την καταναλωτική εµπιστοσύνη των Ελλήνων, παραµένουµε οι πιο απαισιόδοξοι στην Ευρώπη, αφήνοντας πίσω µας Εσθονούς και Σλοβένους, που ακολουθούν.

Παρ’ όλα αυτά, τιµώντας την παράδοση ως είθισται τα νοικοκυριά θα έρθουν για µια ακόµη φορά αντιµέτωπα µε την ακρίβεια αφού ως γνωστόν όταν το πορτοφόλι είναι άδειο, οι καταναλωτές περιορίζονται αναγκαστικά στα απολύτως απαραίτητα. Πρωταγωνιστής το χριστουγεννιάτικο τραπέζι και θεατές οι καταναλωτές που για µια ακόµη φορά, ακόµη κι αν απέχουµε περίπου 19 µέρες για τα Χριστούγεννα, έχουν σπεύσει από τις αρχές του µήνα και κάνουν έρευνα αγοράς για κρέατα, γλυκά και άλλα προϊόντα στα ράφια των σούπερ µάρκετ.

Αποκλιμάκωση της ακρίβειας

Όσον αφορά τον Οκτώβριο και το Νοέµβριο, σύµφωνα µε τον κ. Χάρη Ανδρικόπουλο, Αντιπρόεδρο του Επιµελητηρίου Αχαΐας και εκ των ιδιοκτητών της γνωστής αλυσίδας σούπερ µάρκετ, οι τιµές είναι σταθεροποιηµένες και τα στοιχεία δείχνουν πως αυτό θα συνεχιστεί και το Δεκέµβριο. Επίσης, θετικό είναι πως σε κάποιες περιπτώσεις παρατηρείται ακόµη και αποκλιµάκωση της ακρίβειας, σε κάποια επίπεδα.

Σταθερές «σχεδόν»  οι τιμές στα κρέατα

Στα αρνητικά έρχεται να προστεθεί και η επιλογή προϊόντων χαµηλότερης ποιοτικής αξίας από τους καταναλωτές που προσπαθούν να γεµίσουν το τραπέζι αλλά δεν τα καταφέρνουν κρατώντας ψηλά και την ποιότητα. Όσον αφορά τα κρέατα, τη δεδοµένη χρονική στιγµή οι καταναλωτές παραµένουν εν µέρει διστακτικοί στην αγορά αρνιού λόγω της ευλογιάς και της πανώλης µε αποτέλεσµα να µην υπάρχει µεγάλη επάρκεια κρέατος προς κατανάλωση, έτσι συµπαρασύρεται και η τιµή στα υπόλοιπα κρέατα. Προς το παρόν πάντως, σύµφωνα µε τον κ. Βασίλη Φιλόπουλο, Αντιπρόεδρο του Συλλόγου Λιανοπωλητών Κρεοπωλών Πατρών και Προαστίων Ν. Αχαΐας, είναι πολύ νωρίς για να γίνουν προβλέψεις και να γνωρίζουµε πού θα κυµανθούν οι τελικές τιµές. Σύµφωνα πάντως µε τις εκτιµήσεις παραγωγών και εµπόρων και µε αρκετή αισιοδοξία, αν και νωρίς ακόµη, η τιµή στα κρέατα δεν θα αυξηθεί δραµατικά. Στα 10 ευρώ το κιλό θα κυµανθεί η γαλοπούλα, στα 3-5 ευρώ το κοτόπουλο, 6 ευρώ η κότα, 6-8 ευρώ το χοιρινό και 11-15 ευρώ τα αµνοερίφια ελληνικής παραγωγής.

Λίγο πάνω τα γλυκά

Με την ανασφάλεια των καταναλωτών να είναι εµφανής στη λίστα των αγορών έρχονται να προστεθούν και τα γλυκά. Απαραίτητα εδέσµατα κατά τη διάρκεια, πριν και µετά τις γιορτές µελοµακάρονα, κουραµπιέδες και δίπλες που σύµφωνα µε τον κ. Αντώνη Δηµακόπουλο, ιδιοκτήτη του Ζαχαροπλαστείου «Γλυκοτεχνίες» µπορούν οι περισσότεροι να προµηθευτούν. Ένα ευρώ πάνω σε σχέση µε πέρυσι, στα περισσότερα ζαχαροπλαστεία κουραµπιέδες, µελοµακάρονα και δίπλες, µε την τιµή τους να κυµαίνεται στα 14, 15, 16 ευρώ το κιλό, αντίστοιχα. Ενώ παράλληλα υπάρχουν αρκετά ζαχαροπλαστεία που λόγω και της αύξησης του κόστους της ενέργειας τα έχουν αυξήσει κατά πολύ περισσότερο. Χαρακτηριστικό παράδειγµα, ζαχαροπλαστείο στο κέντρο της πόλης που πουλά τους κουραµπιέδες 25 ευρώ το κιλό. Με την επιλογή φυσικά να έγκειται στην οικονοµική ευχέρεια του καταναλωτή.

Πήραν «ανάσα»

Ίδια περίπου περιγράφεται η κατάσταση και στα εµπορικά καταστήµατα της πόλης µε τους εµπόρους να δυσκολεύονται να «σηκώσουν» κεφάλι. Είναι χαρακτηριστικό πως ο Δεκέµβριος είναι ένας µήνας όπου παραδοσιακά οι καταστηµατάρχες περιµένουν να δουν τον τζίρο τους να αυξάνεται µιας και σε αυτόν βασίζεται το µεγαλύτερο µέρος της κίνησης ετησίως. Με τα ταµεία να είναι µείον τους τελευταίους µήνες οι έµποροι χαµογέλασαν και πάλι όπως επισηµαίνει ο κ. Μάκης Μακρής, γενικός γραµµατέας Εµπορικού συλλόγου Πάτρας την Βlack Friday. Με αυτό τον τρόπο άρχισε να θερµαίνεται σιγά σιγά η αγορά ενόψει Χριστουγέννων, χωρίς όµως να υπάρχει αύξηση στην κίνηση σε σχέση µε τα προηγούµενα χρόνια. Δώρα για µικρούς και µεγάλους, αρκεί να υπάρχει φαντασία, έχουν ήδη γεµίσει την αγορά µε τα καταστήµατα να έχουν να προσφέρουν ευρεία γκάµα προϊόντων σε εξαιρετική ποιότητα και αρκετά καλές τιµές, µε τους εµπόρους για µια ακόµη φορά να µπαίνουν στο παιχνίδι του ανταγωνισµού µε τις µεγάλες πολυεθνικές αλλά και το νέο εµπορικό κέντρο στην Ακτή Δυµαίων και να δηµιουργούν προωθητικές ενέργειες αλλά και εκδηλώσεις για να τονώσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών.

Με… αγωνία

Στολισµένα καταστήµατα, χαµόγελα και events µε το µόνο άγχος και µελανό σηµείο να παραµένει το αν θα κατορθώσουν τα συνεργεία να έχουν ολοκληρώσει την πεζοδρόµηση της Μαιζώνος µέχρι το ύψος της πλατείας Γεωργίου και να µην λειτουργήσει αποτρεπτικά στο να φθάσουν στα µαγαζιά οι καταναλωτές.

Και µπορεί να είναι σχετικά νωρίς για κάποιους για τιµές, αλλά όπως λέει και ο θυµόσοφος λαός των φρονίµων τα παιδιά… πριν πεινάσουν µαγειρεύουν, γι αυτό και η έρευνα αγοράς για φέτος έχει ξεκινήσει από πολύ νωρίς. Γι’ αυτό κάποιες τιµές έχουν διαµορφωθεί από τώρα, ειδικά στα τοπικά και συνοικιακά καταστήµατα.

ΝΕΟΛΟΓΟΣ