Η πανδημία και οι κρίσεις που ακολούθησαν (ενεργειακή και πληθωριστική) έφεραν νέα δεδομένα στη ζωή μας και αυτό αποτυπώνεται τώρα ξεκάθαρα και στην αγορά. Ψωνίζουμε ολοένα και περισσότερο ηλεκτρονικά και εξ’ αποστάσεως. Αν συνυπολογιστεί και το γεγονός ότι ψάχνουμε να βρούμε τρόπους αντιμετώπισης της ενεργειακής, της πληθωριστικής και της στεγαστικής κρίσης, αυτομάτως προκύπτουν και τα “πεδία” οικονομικής δραστηριότητας στα οποία ανοίγουν δουλειές. Εκεί λοιπόν κατευθύνονται ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι, αναζητώντας το κέρδος μέσα από την κάλυψη των νέων αναγκών.
Εξετάζοντας τον αριθμό των εν ενεργεία επαγγελματιών ανά τομέα επιχειρηματικής δραστηριότητας, όπως αυτός αποτυπώθηκε στα στοιχεία της ΑΑΔΕ και των φορολογικών δηλώσεων, ο πρώτος σε αύξηση αριθμού επαγγελματιών κλάδος είναι αυτός των ταχυδρομικών και ταχυμεταφορικών δραστηριοτήτων.
Μιλάμε για προσθήκη 2.987 νέων επαγγελματιών. Μπορεί να πρόκειται για φυσικά πρόσωπα που κάνουν έναρξη για να δουλέψουν ως μεταφορείς στις πλατφόρμες μέχρι και για επαγγελματίες που θέλουν να διαχειριστούν κάποιο μαγαζί ταχυμεταφορών ή διαχείρισης των “κουτιών” που ξεφυτρώνουν σε όλες τις γειτονιές της χώρας. Ταυτόχρονα με τις μεταφορές, αυξάνεται και η ανάγκη της συσκευασίας, καθώς στο συγκεκριμένο τομέα προστέθηκαν 2.154 νέοι επαγγελματίες. Ο κατάλογος συνεχίζεται με τις “λοιπές δραστηριότητες ανθρώπινης υγείας”, όπου κατατάσσονται υπηρεσίες ευεξίας κλπ. Εδώ είχαμε αύξηση του αριθμού των επαγγελματιών κατά 1.724 άτομα.
Ακολουθεί η παροχή επιχειρηματικών συμβουλών (σ.σ μην ξεχνάμε ότι οι επιδοτήσεις του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ έχουν γεννήσει την ανάγκη συμβουλευτικής για όσους θέλουν να χρηματοδοτήσουν με ευνοϊκούς όρους τις διάφορες ιδέες).
Και φυσικά, μπροστά στη λίστα είναι και το λιανικό εμπόριο από πωλήσεις με αλληλογραφία ή μέσω διαδικτύου. Είναι το περίφημο box moving, που αποτελεί “τάση” στην αγορά. Αυξάνονται επίσης οι επαγγελματίες στο λιανεμπόριο καπνού μέσω εξειδικευμένων καταστημάτων (σ.σ. έγιναν 809 περισσότεροι και τα σημεία ανήλθαν σε 6.365), καθώς έχουμε την αλλαγή συνήθειας και την στροφή των καπνιστών από τα παραδοσιακά τσιγάρα στα ηλεκτρονικά. Ο κατάλογος συμπληρώνεται από τα τηλεφωνικά κέντρα, που έχουν όλο και περισσότερη δουλειά, καθώς χρειάζεται να καλύψουν την ανάγκη ενημέρωσης που δημιουργείται από όλες αυτές τις συναλλαγές που γίνονται εξ’ αποστάσεως.
Υπάρχουν φυσικά και οι κλάδοι στους οποίους καταγράφονται μειώσεις επαγγελματιών. Η μεγαλύτερη μείωση καταγράφεται στις δραστηριότητες υπηρεσιών εστιατορίων (-1.545 επαγγελματίες), στις δραστηριότητες παροχής ποτών (-1.024), στο λιανικό εμπόριο ενδυμάτων (-443) και στα καταλύματα διακοπών (-376). Αναμφίβολα το παραδοσιακό εστιατόριο θα χάσει μερίδιο από το delivery και το κατάστημα ρούχων θα πιεστεί από τις πλατφόρμες που διακινούν αντίστοιχα προϊόντα μέσω διαδικτύου. Οι νέες τάσεις στην αγορά θα έχουν και τα… θύματά τους.